Terra-cotta warriors of Xi'an - Reisverslag uit Peking, China van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu Terra-cotta warriors of Xi'an - Reisverslag uit Peking, China van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu

Terra-cotta warriors of Xi'an

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

19 December 2008 | China, Peking

Afgelopen weekend er even tussen uit geglipt en naar het midden van China gereisd. Xi'an is de oude hoofdstad geweest van vele Chinese keizerrijken door de geschiedenis heen. De eerste keizer heette Qin Shi Huangdi, een geweldige strateeg en legeraanvoerder. Maar toen hij eenmaal zijn vijanden had verslagen en heel China onder zijn macht had, wist hij eigenlijk niet hoe hij goed het land moest besturen. "You cannot rule the empire on the horseback" zouden vele wetenschappers later zeggen.

Een medestudente, Laura, wou graag mee naar het koude noorden, dus dat was erg gezellig. Vrijdag middag met het vliegtuig naar Xi'an vertrokken en voor 3 dagen overnacht in een prachtig hostel vlakbij de South Gate.

Zaterdag eerst naar het Shaanxi History Museum geweest. Eigenlijk was het meer een archaeologisch museum, omdat alleen opgegraven objecten werden tentoongesteld. Dat was jammer, vond ik. Maar de potten, klokken, beelden, en andere opgegraven objecten toch interessant om te zien. Het museum probeerde de Tang dynasty als hoogepunt weer te geven, maar was daar niet echt in geslaagd. Dat komt vooral omdat de meest indrukwekkende beelden uit Qin dynastie komen, de terra-cotta soldaten. Sindsdien zijn alleen maar kleinere beelden gemaakt, en is er qua ontwerp of techniek niet aanzienlijk veel veranderd. Alleen het Boeddhisme had aanzienlijke invloed op de beeldhouwkunst in China gehad. De Tang dynastie, zo'n millennium na Qin, staat vooral bekend om de poëzie, literatuur, zijde kleren, veel entertainment en nieuwe sporten. Maar deze decadente tijd zie je niet weerspiegeld in de beeldhouwkunst, dus geen hoogtepunt te bekennen.

Verder de Pagoda bezocht, veel van de stad gezien en langs een geweldige souvenirs markt gelopen. Uiteraard heb ik veels te veel geld uitgegeven, maar ja. Ik heb een echte caligrafie laten maken van m'n Chineze naam en een traditionele vierkante stempel. Dat is echte Chineze kunst en cultuur! Er waren natuurlijk ook duizende miniatuur terra-cotta soldaatjes, maar dat vind ik niet echt. Dat is pure commercie, industrieel product en bovendien representeerd een hele gruwelijke tijd in China van verplichte en slaafse arbeid. Doodstraffen voor diegenen die een terra-cotta soldaat maakten die niet voldeed aan de eisen!

Maar ze waren wel heel indrukwekkend, dat moet ik toegeven. Honderden staan er! En allemaal uniek ook nog! Ze bestaan uit een holle middenstuk, een hoofd, en de benen en voeten als basis. Er zijn ook generaals en paarden en bronze wapens, maar die laatste waren weggeroofd nadat de keizer dood was. Dus je ziet de soldaten met legen handen...

Zondag ook allemaal leuke workshops gedaan. Omdat Laura en ik een dagtour hadden genomen om naar de terra-cotta soldaten te gaan, nemen ze natuurlijk ook mee naar plekken om je dingen aan te smeren. Maar toch interessant, omdat ik nu heb gezien hoe ze zijde maken. Echt heel indrukwekkend hoe dat werkt met de wormpjes en het ene superlange en supersterke draadje dat ze van de cocoon weven.

Maandag was voor de Muslim Quarter. Na fotos gemaakt te hebben van de Bell Tower en Drum Tower gingen Laura en ik op zoek naar de Grand Mosque. Dat was werkelijk fascinerend. Het hele complex was in Chinese architectuur, maar de teksten waren in het Arabisch en alle mannen hadden witte mutsjes op. Ik ook natuurlijk ;). Het was een prachtige tuin, veel bomen en planten, vele bidplekken en andere zaaltjes, en de grote meditatiezaal aan het eind. Toen we daar aankwamen gingen opeens de speakers aan begon een man met een prachtige gouden pet door een microfoon te zingen. Het was tijd voor het gebed! Richting het westen in dit geval, want ja, Mekka ligt in het westen gezien vanuit China.

Nu ben ik al weer een paar dagen terug in Xiamen. Gelukkig is het weer wat verbeterd, zodat het nu 15 tot 20 graden is overdag. Dont worry, 's nachts neigt het naar 5, erg koud dus.

Ik heb het ook erg druk met essays schrijven over Chinese geschiedenis, literatuur, linguistics, festivals, geneeskunde en intercultural communicatie. Genoeg te doen dus en geen tijd om dit verhaaltje te fatsoeneren en editen, sorry ;)

Groetjes uit China en fijne feestdagen! Ruben

• 18 December 2008 - 17:44

Anke-Thea:

Klinkt weer helemaal geweldig. Volgende keer ook het geluid van de klokken opnemen, he?
    Liefs uit een koud NL.

• 23 December 2008 - 22:06

Arjen:

Super Ruben! Lijkt me echt tof om allemaal te zien en mee te maken!

Verder alvast fijne feestdagen gewenst! Hoe ga je het vieren?