Christmas in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu Christmas in Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu

Christmas in Beijing

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

02 Januari 2009 | China, Beijing

25 en 26 december had ik eigenlijk college. Gelukkig was het gelukt om een deal te maken met de docenten om toch vrij te krijgen met de kerst, want ja, het is kerst!

Anders was ik toch wel er tussenuit geglipt, want ik had al een reis geboekt naar Beijing! Voordat ik wegging nog een paar extra truien ingeslagen, want Beijing is werkelijk ijskoud. Jammer genoeg ook erg droog, dus geen sneeuw en wel droge lippen.

In Beijing wachtte Carlijn en Merina al op me. Kerstavond dinner werd uiteindelijk een grote gezellige boel met Alexander, Naomi, Marielle en Louis er ook bij. Wat stond er op het menu? Peking Duck! Hmm heerlijk. Het is een beetje griezelig omdat de Chinezen de eend hoofd en al in de oven stoppen.

Ondanks de ijskou veel touristische hot spots in Beijing kunnen bezoeken: de Verboden Stad, Tiananmen Plein, de Poort van de Hemelse Vrede, het Zomerpaleis, de Hemelse Tempel, Beihai Park, the Olympic Village en de Lama Tempel.

Na m'n bezoek aan Xi'an voel je echt dat Beijing eigenlijk nog best jong is. Toen de mongolen China hadden veroverd (13e eeuw) werd Beijing voor het eerst de hoofdstad. Alle grootste bouwwerken stammen vervolgens uit de Ming en Qing dynasties (14e-19e eeuw). Althans, de ontwerpen van de gebouwen komen uit deze tijd. Het Zomerpaleis bijvoorbeeld is een prachtig groots park aan gebouwen, maar vernietigd in de Opium Oorlog en daarna herbouwd (dus eigenlijk maar 100 jaar oud). Voor de rest is vrijwel alles vernietigd in de (anti-)Culturele Revolutie van Mao. Sindsdien is Beijing enorm gemoderniseerd en zijn sommige architectonische hoogtepunten gerenoveerd.

De Verboden Stad was werkelijk gigantisch. Aangezien de Qing dynasty eigenlijk Manchu was, zie je alles zowel in het Manchu als in het Chinees. En Manchu is, net zoals het Mongols, een schrift dat lijkt op Arabisch maar dan verticaal, echt fascinerend. Erg leuk was toen de electronische gids me vertelde dat in een van de vergaderzalen waar ik toen stond het hof aan het bediscussieren was hoe ze de Nederlanders van Taiwan af konden zien te krijgen. Daar ga ik nog eens een essay over schrijven.

Het Zomerpaleis was schitterend. Een beetje uit de stad, dus veel rustiger. Keizerin moeder Cixi was een van die weinig vrouwen in de Chinese geschiedenis die veel macht wist uit te oefenen. Zij had geld van de marine genomen om dit buitenpaleis aan te leggen. Om de marine toch een beetje tegemoet te komen liet ze enorm marmeren boot bouwen op het water, prachtig om te zien. Voor de rest zijn de mooiste plekken onder de Hemel nagebouwd, Suzhou en Hangzhou.

Voor de laatste dag was het kiezen: de Grote Muur of de Olympic Village. Ik had zin om het Beijing van nu te zien, dus koos ik voor het laatste. De Muur zal vast een overweldigende ervaring hebben opgeleverd, maar anders dan dat doet het mij niet veel. Ik bedoel, waar stond het nu eigenlijk voor? De onbekwaamheid van de Chinezen om zich te verdedigen tegen de Mongolen op paardjes uit het noorden? Nee, de Olympic Village straalt veel meer uit, namelijk de rooskleurige toekomst van China! Het was werkelijk indrukwekkend om te zien wat China tegenwoordig kan presteren. The Bird's Nest is echt een architectonisch hoogstandje en de WaterCube is ook heel leuk om te zien. Terwijl je daar over de boulevard rondloopt hoor je de "One World One Dream" soundtrack afgespeeld en zijn er her en der kunstwerken te bewonderen. Superleuk was de water-calligrafie van m'n naam.

Dit was alweer m'n laatste reis binnen China... over twee weken ben ik al weer terug in Nederland! Het nu nog schoolwerk afmaken, afscheid nemen van m'n vrienden hier, en nog een beetje genieten van de heerlijke noodles en dumplings.

Hopelijk zie ik je op m'n verjaardag 18 januari!

Ruben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Ruben

Studeren in China en reizen in Oost Azië!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 6183
Totaal aantal bezoekers 32030

Voorgaande reizen:

10 September 2008 - 17 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: