Continuous Convergence - Reisverslag uit Macau, Macau van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu Continuous Convergence - Reisverslag uit Macau, Macau van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu

Continuous Convergence

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

22 September 2008 | Macau, Macau

Het is 15 September, Mid-Autumn Festival in China, een mooie dag om van de drukte in Hong Kong te ontsnappen en een dagje naar Macau (of Macao) te gaan. Alsof je gaat vliegen moet je inchecken voor de boot, paspoort controle, alles vrij soepel, en na een uurtje varen kom je aan in de oud-kolonie van Portugal. Alles gaat dus ook in 3 talen: Chinees, Portugees en Engels.

Macau is een klein schiereiland en eiland, met leuke straatjes en kerken. In het centrum was het helaas net zo druk als in Hong Kong, maar er zijn extra parkjes om te ontspannen. Kinderen spelen met een bal, moeders kletsen en roddelen wat bij terwijl twee opatjes een liedje zingen met hun gitaar. Jazeker, Luis de Camoes Garden & Grotto was een prachtige tuin.

De toeristische hot spot van Macau is de ruine van de St Paul kerk. Alleen de voorgevel staat er nog, versiert met Chineese Mid-autumn lantaarntjes. Ik liep bergopwaarts naar het Macau Museum, een werkelijk genot! Niet alleen voor de airco, maar het museum probeerde een verhaal te vertellen over hoe Oost en West continu naar elkaar toe groeien, Portugezen en Chinezen harmonieus in 1 stad, Continuous Convergence. Ook al klinkt dit wel heel romantisch, er waren zeker heel interessante exhibities te zien. De eerste kamer vertoonde links de geschiedenis van het westen en rechts van het oosten. Omdat zowel links als rechts gesorteerd waren op dezelfde onderwerpen (schrift, keizerrijk, religie, philosophy, wetenschap, ontdekkingen) kon je dus zelf Oost en West vergelijken.

Deze opzet ging almaar door in het museum (sorry, ik ben nog steeds fan van het museum, en over een goed museum als deze kan ik dus niet genoeg kletsen ;)). Je zag een straatje met Chinese huisjes, Portugeze huisjes, en huisjes die een combinatie waren van de twee. Links een witte bruiloftsjurk, rechts een rood Chinees huwelijksbed, etc. Erg vermakelijk, interessant, en bovendien: historisch en vergelijkend, precies de studie die ik doe!

Tegen de avond de Macau toren opgegaan. Op de 64e verdieping kon je het hele Macau land zien. Eerlijk gezegd, je zag eigenlijk alleen de oplichtende casinos! In China en Hong Kong is gokken verboden, niet in Macau. Het eiland heeft zich dan ook ontwikkeld tot Las Vegas van het oosten. Tot gekkens toe gewoon! Als de Jesuiten het es wisten...

's Avonds met de ferrie weer terug naar Hong Kong, om de volgende dag weer te vertrekken naar Xiamen!

• 27 September 2008 - 22:41

Bebah:

OMg! You've been to a werelderfgoed! Mamamia!

• 29 September 2008 - 19:49

Anke-Thea:

Duh. In Steenwijk is ook een werelderfgoed Britt. Haha!
    Zeg Ku, is je stukje wel af? "Links en rechts gesorteerd op dezelfde onderwerpen" en toen hield het op. Nu ben ik nieuwsgierig! Al foto's?

• 30 September 2008 - 20:31

Lieke:

jaaa foto's! foto's! pleaaaseee :D
    verhalen klinken iig al goed! KUSJE

• 01 Oktober 2008 - 20:11

Bebah:

Ohhh!!! Ik dacht dat werelderfgoed was "seven world wonders". Based on some distant memory from my childhood stories. En nu dat ik kijk wat het echt inhoudt , pff, haha. Nou ja.
    (Ik ben Sietske trouwens :D Britt zou geen stomme opmerking maken :D hihi)

• 14 Oktober 2008 - 12:50

Nelleke:

Hoi Rubie,

Klink allemaal geweldig, maar wanneer krijgen we weer een update? Graag met foto's. Miss you, maar het is dik genieten, daar! Ook een dikke kus van je kleine zus Benthe. Ze vraagt steeds of we ook naar China gaan, want ze mist je....

• 19 Oktober 2008 - 13:10

Ruben:

Hoi hoi, bedankt voor de berichtjes! het is me eindelijk gelukt de mooiste foto's te plaatsen :) groetjes!