@ Xiamen University - Reisverslag uit Xiamen, China van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu @ Xiamen University - Reisverslag uit Xiamen, China van Ruben Verwaal - WaarBenJij.nu

@ Xiamen University

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

19 Oktober 2008 | China, Xiamen

Nu ik eindelijk een goede verbinding heb kan ik je weer lastig vallen met een berichtje uit het Verre Oosten. Er was natuurlijk wel draadloos internet in het studentenhuis, maar niet voor Mac... daarom heb ik met de Koreanen op deze etage een superverbinding laten aanleggen :)

Quick Update:
- Ruben heeft eindelijk internet!
- Xiamen is een prachtig mooie stad.
- Kamer regelen en inschrijven voor vakken duurde lang en zou vervelend, irriterend en frustrerend zijn geweest als ik niet een Stoïcijnse en positieve houding had aangenomen.
- Ben 3 keer aangezien als een Indiër :D
- Ben 4 keer op aangewezen dat ik Harry Potter lijk! :O
- Heb nu 2 weken college gehad en het is heel interessant.
- Mis jullie!

Ik werd in Xiamen opgewacht door Taotao, een Chinese studente. Via vrienden in Singapore had ik haar met de e-mail leren en zij was zo gastvrij om me wegwijs te maken in Xiamen. Met de taxi naar de prachtige campus en het wachten in rijen kon beginnen...

Voor het zwembad moet je een physical examination card hebben, dus ik naar het ziekenhuis. Daar werden m'n voeten en oogleden gecheckt en toen kon ik gaan zwemmen :) opendak, heerlijke afkoeling met de 30 graden hier (gelukkig is het nu gezakt naar 27 en 's nachts naar 17).

De tweede week had ik eigenlijk nog geen les, maar ging gewoon in Chinese Language klassen zitten om wat op te steken. De hele week dezelfde dag: van 8 tot 12 les, om 3 uur zwemmen, en om 7 uur uit eten met Taotao of de UCU'ers of andere internationale studenten. Je betaalt zo'n 10-20 RMB, dat is €1-€2. Laatste noodle soup op met inktvis! Zag er best eng uit met die tentakels doe in je soep ronddrijven, maar lekker. Hmmmm!

Na die eerste week was het al weer vakantie. Iedereen krijgt vrij met National Day, en omdat er geen andere feestdag meer is tussen nu en oud en nieuw gelijk de kans gepakt om te reizen. Ben met Merina en Wesley naar Shanghai en Hangzhou geweest. Een week van touristische hot-spots en kapitalistisch genieten, maar ik post daar nog wel over ;)

De laatste 2 weken eindelijk gedaan waar ik voor kwam: studeren. Mijn vakken gaan over alles wat met Chinese cultuur te maken hebben: geschiedenis van China, Chinese literatuur en taal en linguistiek, hedendaagse economie en politiek in China, en Intercultural Communication. De ene docent is beter in Engels dan de andere, maar sowieso is de lesstof fascinerend.

Om een paar Nederlandse vooroordelen uit de weg te ruimen:
- Chinezen eten vrijwel geen hond meer (zit te weinig vlees aan). De reputatie van de hond is gestegen, je ziet ze zelfs als huisdier!
- Chinezen spuigen niet overal, althans niet in Xiamen. In het zwembad is het nog wel eindeloos gegorchel en gespuug, ieuw! ;)

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en groeten uit Xiamen!

Ruben



PS. Mijn postadres:

Verwaal, Ruben Eliëzer
Cai Qingjie building 606-6f/l
Xiamen University
361005 Fujian Province
P.R. CHINA

  • 19 Oktober 2008 - 23:33

    Bebah:

    Rrruuben!!! Wow - die foto met jij en wesley!!! You're SUPER hot!
    En man! Your verhaal ziet er uit als een essay! Wat goed van jou!!! My messages are always all over the place! You're a true academic :D *muah muah!

  • 27 Oktober 2008 - 08:16

    Arjen:

    Wat een heerlijk leventje lijkt me dat! Wel vies van dat rochelen in het zwembad overigens, brrgff.. Geniet van de goede internetvervindingen en hoop gauw weer van je te horen. Veel plezier!
    (En ik ga deze dag maar eens beginnen :))

  • 19 November 2008 - 19:22

    Dirk:

    Nihao Ruben Eliëzer,

    Lekker spugen in het zwembad. Heb je de cultuurshock al overleefd? En is dit het enige bericht op je blog?

    Veel studie en cultuurplezier nog in Xiamen!

  • 11 Januari 2009 - 21:58

    Rolf:

    Hoi Ruben.

    Mijn naam is Rolf van Eck. Ben nu aan het afstuderen voor mijn Bachelor in Economics. Ik wil in September studeren in China. Ik heb al een uitwisseling van een half jaar naar Jinan gehad en ben vrijwilliger geweest tijdens de OS. De Xiamen uni. staat hoog op mijn lijstje. Ik was benieuwd wat jij er nu precies doet. En hoe het daar zit met de Engelse master programma´s. Hoop dat je me kan helpen.

    Grts Rolf
    (je kan me berijken op rolfvaneck@hotmail.com) heb helaas geen waarbenjijnu)

  • 11 Januari 2009 - 22:00

    Rolf:

    bereiken bedoel ik ;)

  • 05 Maart 2009 - 13:54

    Ruben:

    ruben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Xiamen

Ruben

Studeren in China en reizen in Oost Azië!

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 32047

Voorgaande reizen:

10 September 2008 - 17 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: